Dzień Nauk Matematyczno-Przyrodniczych w naszej szkole

     30 kwietnia br. nasza szkoła na kilka godzin zamieniła się w wielkie laboratorium naukowe, w którym każdy uczeń klas 1-8 mógł eksperymentować, odkrywać i doświadczać nauki w praktyce.

 

     W tym dniu gościliśmy Wystawę Mobilną Podkarpackiego Centrum Nauki „Łukasiewicz”. Prezentowana na sali gimnastycznej kolekcja interaktywnych eksponatów nawiązywała do tego co można zobaczyć i wypróbować w PCN w Jasionce w myśl haseł:

 

  • „Świat Wokół Nas”, czyli to, co naturalne, przyroda, prawa rządzące światem, zjawiska fizyczne, chemiczne, budowa materii ożywionej i nieożywionej, systemy ekologiczne
  • „Nasza Cywilizacja”, czyli to, co my ludzie wytworzyliśmy korzystając z naszych umiejętności i pozyskanej wiedzy, artefakty, technika i technologia, matematyka, kultura itp.
  • „My, Ludzie”, czyli funkcjonowanie organizmu człowieka, zmysły, anatomia i fizjologia, procesy poznawcze, rozum – logiczne myślenie itd.

 

Wraz z wystawą przybyli animatorzy, którzy służyli pomocą i fachową wiedzą. Panowie nie tylko tłumaczyli działanie eksponatów, ale także potrafili w interesujący sposób zachęcić dzieci i młodzież do samodzielnego doświadczania wiedzy.

 

     W salach lekcyjnych na uczniów czekała bogata oferta zajęć pokazowych, warsztatowych i doświadczalnych, przygotowana przez nauczycieli przedmiotów matematyczno- przyrodniczych: p. Katarzynę Bochenek, p. Annę Kolano, p. Małgorzatę Kusiak, p. Elżbietę Paszek, p. Elżbietę Serafin, p. Jana Siwiec, p. Agnieszkę Zamorską- Socha.

 

W pracowniach matematycznych uczniowie klas młodszych poznawali figury przestrzenne oraz ich modele, składali bryły z przygotowanych siatek oraz oglądali rysunki tych brył (anaglify) w okularach 3D. Uczniowie klas starszych składali sześciany z kartki papieru metodą origami. Poznawali bryły, które nazywamy obrotowymi. Poprzez obserwację obrotów figur płaskich przekonali się skąd wzięła się taka nazwa. Odgadnięcie jaka bryła powstanie w wyniku obrotu danej figury wcale nie było dla nich łatwe. Starsi uczniowie mierzyli się również z rebusami i zagadkami matematycznymi. Poza salą dzieci aktywnie szukały i rozwiązywały zadania ukryte w rożnych częściach szkoły.

 

W pracowni przyrodniczej najmłodsi uczniowie uczestniczyli w praktycznej segregacji surowców wtórnych, ucząc się, jak prawidłowo oddzielać plastik, papier i szkło. Dodatkowo, dzieci chętnie brały udział w wyszukiwaniu różnic w obrazkach, co rozwijało ich spostrzegawczość i uważność na szczegóły związane z ekologią. W ramach zajęć przygotowano także labirynty z segregacją, które wymagały od dzieci logicznego myślenia i umiejętności właściwego sortowania odpadów. Nie zabrakło również rozdawania ulotek z ZGK, które zawierały cenne informacje na temat recyklingu i dbania o środowisko. Na zakończenie, na każdego uczestnika czekał dyplom mistrza segregacji, potwierdzający zdobytą wiedzę i umiejętności w zakresie ochrony środowiska.

 

W pracowni biologiczno-chemicznej uczniowie sprawdzali: czy zielone jest zawsze zielone, jak odczyn roztworu wpływa na antocyjany zawarte w borówkach i czy wszystko ma „peHA”. Zobaczyli gołym okiem to co niewidzialne, czyli badali fluorescencję wybranych substancji w świetle UV. Sporządzali kolorowe roztwory, które wykorzystywali do wykonania tęczy w probówce oraz chemicznego jo-jo, a także obserwowali „wzrost roślin” w chemicznym ogrodzie.

 

W pracowni informatyczno-fizycznej uczestnicy wydarzenia zapoznali się z programowaniem 3 Mbot-ów, dowiedzieli się jak można nimi sterować, wyświetlać napis oraz dźwięk. Obserwowali doświadczenie ze zdjęciem załamania światła. Mogli przekonać się, że moneta, która jest niewidoczna pod pewnym kątem w wodzie jest widoczna pod tym samym katem w kubku zawierającym kwas chlebowy. Oglądali obraz Istvana Orosza „Juliusz Verbe” w zwierciadle w kształcie walca, w którym pojawiała się głowa mężczyzny. Wyzwaniem dla uczniów okazało się napisanie swojego imienia patrząc w zwierciadło.

 

     Uczniowie z dużym zainteresowaniem podchodzili do poszczególnych stanowisk na wystawie i przechodzili do pracowni. Chętnie zadawali pytania, próbowali nowych rzeczy i przekonali się, że nauka to nie tylko teoria z podręczników, ale przede wszystkim fascynujące i angażujące doświadczenie.

 

     Serdecznie dziękujemy pracownikom Podkarpackiego Centrum Nauki „Łukasiewicz” za niezapomniane spotkanie i uświetnienie organizowanego w szkole Dnia Nauk Matematyczno- Przyrodniczych, które na długo pozostaną w pamięci uczestników i z pewnością rozbudziły ciekawość świata u niejednego młodego odkrywcy.

 

      Zapraszamy Animatorów PCN „Łukasiewicz” do nas na kolejne odwiedziny!

 

 

Zespół Nauczycieli Przedmiotów Matematyczno- Przyrodniczych